- De Chinese autogigant Geely heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de verkoopcijfers flink zien groeien.
- Geely is eigenaar van merken als Zeekr en Lynk & Co die ook in Nederland verkocht worden, en grootaandeelhouder van Volvo.
- Ondanks de groei blijft concurrent BYD de Chinese koploper, al zag die de verkoopcijfers minder hard stijgen.
- Lees ook: Autoverkopen in februari bijna een kwart hoger – Lynk & Co gaat aan kop en ook Tesla levert fors meer auto’s
Het Chinese autoconcern Geely Automobile Holdings, onder andere eigenaar van automerken als Zeekr, Lynk & Co, Livan en grootaandeelhouder van Volvo, heeft de verkopen in het eerste kwartaal van dit jaar flink zien stijgen.
Ondanks de toegenomen concurrentie en de prijzenoorlog op de Chinese markt wist het concern de nettowinst ruimschoots te verdubbelen. De merken Zeekr en Lynk worden ook in Nederland verkocht.
Geely maakte voor het eerst de resultaten over een kwartaal bekend. Eerder meldde het bedrijf alleen de cijfers per halfjaar. Het concern volgt daarmee de lijn van dochterbedrijf Zeekr, dat vorige maand een aparte beursnotering kreeg in New York, en dat ook per kwartaal de resultaten publiceert.
Geely verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 475.700 auto’s, een stijging van 50 procent vergeleken met een jaar eerder. Het bedrijf verwacht dit jaar 1,9 miljoen voertuigen te verkopen. De omzet steeg met 56 procent tot 52,3 miljard yuan (zo’n 6,7 miljard euro). De nettowinst bedroeg bijna 1,6 miljard yuan (zo’n 200 miljoen euro).
De autofabrikant ziet ook resultaten van de overgang van brandstofauto's naar elektrische voertuigen. Zo verdubbelde de verkoop van elektrische auto's van het bedrijf in het afgelopen kwartaal.
BYD blijft aan kop, maar groeit minder hard
De verkopen van Geely blijven wel achter bij die van concurrent BYD, die alleen elektrische en hybride auto's verkoopt. BYD verkocht in het eerste kwartaal 624.398 auto's, 14 procent meer dan een jaar eerder. BYD zag de verkopen daarmee wel minder hard groeien dan Geely.
Geely verscheepte in het eerste kwartaal 87.040 auto's naar het buitenland, 66 procent meer dan een jaar geleden. De sterke exportgroei van het bedrijf zou wel onder druk kunnen komen te staan door het plan van de Europese Unie om de importheffingen op elektrische auto's uit China te verhogen.
Brussel beticht China ervan de Europese markt te overspoelen met goedkope elektrische auto's waardoor Europese fabrikanten worden benadeeld.
Geely heeft al zijn teleurstelling geuit over de hogere invoerheffingen, waarover de EU en China nog gesprekken voeren. Het bedrijf verklaarde de vrije handel te ondersteunen en pleitte voor eerlijke concurrentie.